Czy strona internetowa Twojej marki przyciąga klientów, jakich sobie wymarzyłaś? Czy masz wrażenie, że raczej nie przekonuje, a może nawet odstrasza? Jeśli odpowiedziałaś twierdząco na drugie pytanie, to przypatrz się dokładniej językowi, którego używasz w swoich tekstach.
W świecie online, gdzie łapiemy uwagę użytkownika zaledwie na kilka, kilkanaście sekund, prosty i klarowny język jest kluczem do sukcesu. Jeśli, jak większość moich klientek, jesteś lektorką, trenerką lub psycholożką, Twoja biznes opiera się na budowaniu relacji i zaufania. Bez zrozumiałego i przyjaznego języka będzie trudno.
Pokażę Ci dziś, w jaki sposób prosty język na Twojej stronie internetowej może:
🔹 zwiększyć liczbę klientów,
🔹 poprawić twoją widoczność w Google,
🔹 budować pozycję ekspercką.
|Prosty język to większa konwersja
Twoi odbiorcy nie mają czasu rozszyfrowywać zawiłe zdania. Jeśli tekst na Twojej stronie jest trudny do zrozumienia, odwiedzający szybko ją opuszczą. Nikt nie będzie przedzierał się przez ścianę tekstu na głównej stronie, sześć akapitów doświadczenia w zakładce o mnie czy elaborat o tym, dlaczego warto uczyć się lub rozwijać właśnie z Tobą. Zobacz, jak to działa:
prosty język
łatwiejsze i lepsze zrozumienie tekstu
wzrasta szansa na działanie czytającego
Jeśli osoba, która czyta tekst na Twojej stronie szybko znajdzie to, czego szuka (np. jasno wymienione korzyści, klarowny opis współpracy), szybciej podejmie decyzję o zapisaniu się na kurs, umówieniu konsultacji czy zakupie Twojego produktu.
Otwórz swoja stronę firmową. Przyjrzyj się krytycznie treściom, które na niej opublikowałaś. Sprawdź długości akapitów, ich układ. Zobacz czy użyłaś wypunktowań i ikonografik. Śmiało zmieniaj, upraszczaj, testuj.
|Google kocha prostotę
Google ocenia teksty nie tylko pod kątem występowania w nich słów kluczowych, ale także czytelności. Strony z jasnym, zrozumiałym językiem mają większą szansę na wyższe pozycje podczas wyszukiwania. Dlaczego?
Proste zdania 👉 niższy współczynnik odrzuceń (więcej osób zostaje na dłużej Twojej stronie).
Zrozumiała, klarowna treść 👉 więcej udostępnień (dzięki temu zwiększa ruch na stronie).
Lepsza czytelność 👉 wyższa pozycja w Google (więcej potencjalnych klientów odwiedza Twoją witrynę).
Chcesz, żeby klienci Cię znaleźli? Używaj prostego języka, unikaj żargonu, korzystaj z wypunktowań i ikonografik. Nawet jeśli korzystasz z AI, pamiętaj, żeby zredagować tekst, „przepuścić” go przez siebie i zadbać o klarowność komunikacji.
|Jak pisać prosto, ale skutecznie?
To temat na co najmniej osobny wpis. Ale spróbuj wykorzystać przynajmniej cztery poniższe sposoby, a Twoje treści zyskają więcej klarowności i jasności.
- Krótkie zdania – nie dłuższe nić 10-12 wyrazów; zamiast Zapewniam profesjonalne usługi w zakresie doradztwa psychologicznego wspierające rozwój osobisty, napisz Jestem dyplomowaną psycholożką i pomagam w rozwoju osobistym.
- Mów do czytelnika – Twoje teksty czyta konkretna osoba, chce czuć, że o niej myślisz; zamiast Nasza oferta skierowana jest do osób pragnących zmiany, napisz Pomogę Ci przejść przez zmianę.
- Unikaj trudnych słów – specjalistyczny żargon zostaw na konferencje branżowe; zamiast implementacja skutecznych strategii coachingowych, napisz stosowanie skutecznych metod coachingu.
- Lista zamiast ściany tekstu – wypunktowania pomagają łatwiej przyswoić informacje, wygodnie je skanować wzrokiem.
|Prosty język buduje zaufanie
Ludzie kupują od tych, których rozumieją i którym ufają. Ta zasada jest szczególnie istotna w biznesach opartych na relacjach. Jeśli Twój przekaz jest skomplikowany, odbiorcy trudno będzie go zrozumieć. A jeśli nie zrozumie, co czyta, nie zostanie na dłużej, nie zbudujecie zaufania. Przez brak prostego języka stracisz szansę na zyskanie klienta.
I owszem, gdy wychodzisz go klienta, najważniejsza jest oferta odpowiadająca na jego potrzeby lub rozwiązująca jego problemy. Pamiętaj jednak, że to przede wszystkim poprzez teksty pokazujesz, jak rewelacyjnie pomagasz i wspierasz. Zadbaj o to, by komunikat był na tyle prosty i klarowny, by trafiał bezbłędnie do celu.
Zacznij już dziś – uprość swoje teksty i zobacz, jak Twoja marka osobista rośnie w siłę! 🚀 A jeśli nie wiesz, jak się do tego zabrać lub wolisz skupić się na innych działaniach, chętnie Ci pomogę.