Landing page, czyli strona sprzedażowa, to niezwykle pomocne narzędzie w komunikacji ofert w biznesie online. W tym artykule znajdziesz 5 pomocnych wskazówek, które pomogą Ci zadbać o to, aby Twój landing page był skuteczny, czyli pomagał generować sprzedaż.
Zanim przejdziemy dalej, chcę podkreślić, że w zależności od tego, co i komu sprzedajesz oraz w jakim stylu się komunikujesz z odbiorcami, Twój landing może się nieco różnić od strony z ofertą innych osób. I to jest jak najbardziej OK. Są jednak pewne uniwersalne cechy skutecznego landing page i o tym właśnie przeczytasz w tym artykule.
|Wejdź w buty swojego klienta
Pracując z klientkami nad ich landingami, proponuję im wejście w buty ich klienta. Chodzi o to, aby postawić się po stronie odbiorcy. Warto sobie odpowiedzieć na pytania:
🔹 Co ta osoba potrzebuje wiedzieć, aby zdecydować się (lub nie) na zakup Twojej oferty?
🔹 Dla kogo jest Twoja oferta, a dla kogo nie jest?
🔹 W jaki sposób docierasz do swoich odbiorców? (Inaczej będziesz tworzyć landing pod reklamę, czyli na tzw. zimny ruch, a inaczej kierując ofertę do osób, które już Cię znają. Na inne rzeczy zwrócisz uwagę, jeśli Twoim głównym kanałem komunikacji jest Instagram i Twoi odbiorcy będą oglądać stronę na telefonie, a inaczej, gdy wejdą na nią z newslettera na laptopie.)
🔹 Jakie pytania i być może obiekcje mogą mieć osoby zainteresowane Twoją ofertą?
Gdy to już masz, przejdź do pisania tekstu oferty. Zachęcam Cię do tego, aby najpierw stworzyć treść (copy), a dopiero potem budować swoją stronę np. w Elementorze. Gotowe szablony landingów mogą dużo ułatwić, ale pamiętaj o tym, żeby dostosować szablon do tekstu, a nie na odwrót!
|O co zadbać, aby strona sprzedażowa była czytelna
Czytelność strony sprzedażowej to podstawa. Nikt nie lub zbitek tekstu, które trudno się czyta, zwłaszcza na telefonie. A pamiętaj, że obecnie większość użytkowników przegląda Internet z właśnie na urządzeniach mobilnych. Zwłaszcza, jeśli Twoim głównym kanałem komunikacji jest Instagram.
Aby Twoja strona była czytelna, zwróć uwagę na:
🔹 Nagłówki – komunikuj, o czym jest dana sekcja, krótko i konkretnie
🔹 Pogrubienia, wyróżnienia istotnych fragmentów tekstu, tak aby osoby, które skanują tekst, wiedziały, o czym on jest
🔹 Wyraźny podział na sekcje i odstępy między sekcjami
🔹 Odpowiedni dobór grafik, np. ikonki pokazujące, o czym jest dana sekcja czy dany punkt
🔹 Listy, wypunktowania
🔹 Czcionki (inaczej fonty), jakich używasz (Zalecam proste, czytelne czcionki, obowiązkowo z polskimi znakami. Wielkość czcionki to minimum 16px w zależności od fontu, niektóre lepiej wyglądają nieco większe, inne mniejsze. Odradzam czcionki pisankowe, ozdobne, w stylu kaligrafia czy pismo ręczne – dla niektórych osób mogą być po prostu nieczytelne! Możesz ich użyć do podpisania się imieniem, ale na nagłówki lepiej wybierz prosty szeryfowy lub bezszeryfowy font).
🔹 Rodzaj tła (Polecam połączenia: jasne tło + ciemne litery lub ewentualnie ciemne tło + białe litery. Jeśli chcesz użyć zdjęcia jako tła, zastosuj półprzezroczystość lub nakładkę tła, aby tekst był czytelny).
PRO TIP: Oglądając strony sprzedażowe innych osób, zapisuj sobie, co Cię drażni, co utrudnia Ci przeczytanie tekstu. Sprawdzaj strony zarówno na laptopie, jak i na telefonie.
|Co to jest wezwanie do działania, inaczej call to action
Call to action (CTA) to nic innego jak zakomunikowanie odbiorcy (potencjalnemu klientowi) jaką akcję ma wykonać, aby skorzystać z Twojej oferty, np. „kup teraz”, „umów spotkanie”, „wypełnij formularz”, „zapisz się na webinar”. Chodzi o to, aby osoba, która chce skorzystać z Twojej oferty, mogła zrobić to w jak najprostszy sposób
Zazwyczaj na landing page tworzymy sekcję z podsumowaniem oferty i ceną: co to jest, jaka jest główna korzyść, w jaki sposób dostarczasz ofertę i ile to kosztuje. I w tej sekcji dodajemy przycisk kierujący do koszyka zakupowego.
Jest to najczęściej stosowana praktyka, zatem jest w pewnym sensie znajoma dla Twoich potencjalnych klientów. Więc tutaj raczej postawiłabym na klarowność komunikacji niż oryginalność. 😉
Pamiętaj, że do sekcji z ceną możesz kierować z innych miejsc na stronie za pomocą przycisków. W artykule Nawigacja na stronie sprzedażowej: przyciski i kotwica HTML znajdziesz instrukcję krok po kroku, jak takie przyciski stworzyć w WordPressie.
Te przyciski są niezwykle ważne, szczególnie jeśli Twój landing jest dość długi i odbiorca może nie mieć ochoty czytać całości – chce po prostu przejść do zakupu (lub sprawdzić cenę). Ułatw mu to!
|Minimalistyczny design landing page
Nie chodzi mi o to, że strona ma być czarno biała. Część aspektów (np. kolory tła, czcionki) omówiłam już w punkcie na temat czytelności.
Tutaj dodam jeszcze, że w przypadku landing page warto zadbać o to, aby nie rozpraszać uwagi odbiorcy, czyli:
🔹 Upewnij się, że na stronie z ofertą nie wyskakuje żaden pop-up (okienko) np. z zapisem na newsletter
🔹Jeśli chcesz, aby na stronie było menu górne, niech kieruje ono do sekcji na landingu, a nie do innych stron w Twojej witrynie. Popularną praktyką jest tworzenie landinga bez menu górnego, np. korzystając z szablonu Elementor Canvas. Więcej o tym w artykule Jak ułatwić sobie tworzenie landing page?
🔹 Stopka strony zawiera tylko i wyłącznie niezbędne elementy: dane firmy, aktywne linki do Regulaminu Sklepu i Polityki Prywatności oraz informacje o prawach autorskich (np. autor zdjęć)
🔹 Ogranicz do minimum wszelkie „wodotryski” typu wjeżdżające teksty, wyskakujące obrazki. Nie wszyscy je lubią, a wielu osobom może utrudniać to zapoznanie się z tekstem oferty.
|Responsywność, czyli dostosowanie do urządzeń mobilnych
Tak jak wspomniałam, większość użytkowników internetu przegląda strony na telefonie. Dlatego tworząc stronę sprzedażową, upewnij się, że Twoja strona jest czytelna i funkcjonalna na urządzeniach mobilnych.
Jeśli korzystasz z page buildera, np. Elementor, masz możliwość edycji każdej strony na telefon i tablet. Polecam bardzo z tej opcji skorzystać, a następnie przejrzeć na swoim telefonie, ponieważ widok może się nieco różnić.
Tutaj najczęstszy błąd to najeżdżające na siebie sekcje, przez co tekst jest nieczytelny, a nieraz zdarza się, że przyciski nie działają. Dlatego właśnie najpierw napisałam o minimalizmie, ponieważ wtedy do „naprawienia” będziesz mieć zdecydowanie mniej. 😉
Niemniej jednak i tak zawsze sprawdzaj, jak Twój landing page prezentuje się na tablecie, a przede wszystkim na telefonie!
Wpis gościnny
Mary Czekaj
websiteKreacje
Pomaga Kreatywnym Duszom ✨ odnaleźć prostą drogę wśród technicznych meandrów biznesu online. Tworzy strony www, newslettery, sklepy i platformy kursowe, które wspierają Ciebie i Twoje działania! Klientki Mary to Kreatorki Biznesów Online, przede wszystkim w branży edukacja i rozwój.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu landing page (czy to w formie konsultacji czy pełnego stworzenia strony z ofertą), napisz: mary@websitekreacje.pl lub odezwij się na Instagramie @websitekreacje.